فرش 1000 شانه تراکم 3000 نگین مشهد سبب شروع جنگ جهانی سوم شد

در آغاز دهه 70 اولین فرش 1000 شانه تراکم 3000 نگین مشهد در ایران بافته شد و روانه بازار شد. ایران از نظر حجم تولید فرش ماشینی در رتبه دوم جهان قرار دارد. اما از نظر کیفیت همچنان حرف اول را در کل دنیا می زند. ترکیه بزرگترین رقیب ایران در صنعت فرش ماشینی است و سابقه درخشانی در تولید فرش دارد.

فرش های ترک یکی از معروف ترین فرش های این روزها در بازار هستند صنعت فرش ماشینی ایران و ترکیه را می توان از نظر عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فرش تولیدی، بازارهای داخلی و خارجی و … مقایسه کرد.

بارزترین تفاوت فرش ماشینی ترکیه و ایران در طراحی آنهاست. فرش های ترک طرح های شیک و ساده ای دارند و بیشتر آن ها تک رنگ با گل های برجسته هستند. در حالی که در فرش های ایرانی از نقش های خاص و استادانه ای مانند نقوش عرب و نیلوفر با غنچه و برگ استفاده می شود.

یکی دیگر از تفاوت های فرش ایرانی و ترکی را می توان در تعداد رنگ های استفاده شده دانست. تعداد رنگ های مورد استفاده در فرش ماشینی ایران بسیار بیشتر از فرش های ترک است. رنگ زمینه فرش های ترک اغلب کرم، سفید شیری و نسکافه ای است.

فرش ماشینی یکی از برجسته‌ترین و قدرتمندترین بخش‌های صنعت نساجی ایران است. متأسفانه فرش ماشینی ایرانی در بازارهای جهانی خریدار زیادی ندارد، نه به دلیل کیفیت پایین، بلکه به دلیل اینکه محصولات ایرانی با ذائقه مردم دنیا همخوانی ندارد. با وجود فعالان تاثیرگذار در تولید فرش ماشینی، ایرانیان هنوز از سبک های مورد علاقه کشورهای مختلف آگاهی کامل ندارند و سعی در تولید سبک های مدرن و امروزی نداشته اند.

از سوی دیگر، فرش های ترک دارای طرح و بافتی هستند که با سلیقه مشتریان جهانی مطابقت دارد و مصرف کنندگان را از محصولات مختلف راضی نگه می دارد. فرش ترک یکی از پرطرفدارترین انواع فرش ماشینی است که جایگاه مطلوبی در بازار پیدا کرده است.